ترکیب بندی چیست؟

ترکیب بندی سازماندهی عمدی عناصر بصری است که می‌تواند شامل اشکال، خطوط، رنگ، بافت‌، فضای پر و خالی  و موارد دیگر در یک فضای دو بعدی یا سه بعدی باشد. هدف اصلی ترکیب‌بندی ایجاد یک چیدمان ساختاریافته و زیباشناختی با هارمونی پیوسته با کل طرح است.

ترکیب بندی، در زمینه هنرهای تجسمی، چیدمان هنری عناصر در یک قاب یا فضا برای ایجاد یک تجربه بصری متعادل، هماهنگ و جذاب است. خواه یک نقاشی، عکس، طراحی گرافیک یا هر شکل دیگری از هنر تجسمی باشد، ترکیب بندی نقشی محوری در انتقال پیام هنرمند، هدایت چشم بیننده و برانگیختن کنش و پاسخ‌های احساسی دارد. در این مقاله از ابزاردونی به بررسی مفهوم ترکیب بندی و اصول ترکیب بندی در دنیای هنر و طراحی خواهیم پرداخت.

ترکیب بندی چیست ؟ اصول ترکیب بندی | what-is-composition

اصول کلیدی ترکیب بندی:

مفهوم تریکب بندی واضح و گویاست اما چگونگی پیاده‌سازی آن روی طرح و هنر خود نیاز به اجرا و قرارگیری در یک چارچوب دارد. یک طرح منحصر بفرد می‌تواند دارای یک یا چند اصل ترکیب باشد، گرچه عدم وجود آن نیز به معنی ناپسندی طرح نیست.

  1. وحدت
  2. کلیت
  3. فضا
  4. تسلط – غلبه
  5. سلسله مراتب
  6. بالانس یا تعادل

وحدت

وحدت به ارتباط، ثبات و انسجام در یک ترکیب بندی اشاره دارد. در واقع وحدت تضمین می‌کند که همه عناصر با هم کار کنند تا یک پیام یا احساس منحصر به‌فرد را منتقل کنند. عناصر در کنار هم، یا با نزدیکی، یا تشابه و یا تکرار با هم متحد می‌شوند. در ادامه به هر کدام خواهیم پرداخت:

وحدت در ترکیب بندی | unity-composition
  • نزدیکی و مجاورت :     جلوه‌ای از وحدت، ناشی از فاصله بین عناصر یک ترکیب است. هرچه عناصر در یک ترکیب به هم نزدیک تر باشند، رابطه قویتری دارند و هرچه تغیراتی در مجاورت عناصر ایجاد نمائیم، رابطه جدیدی در هر مجموعه ایجاد می‌نماید.
  • شباهت و تشابه :   هر چه عناصر در یک ترکیب، متشابه‌تر و شبیه‌تر باشند، رابطه قویتر و واحدتری دارند. این تشابه می‌تواند در سایز، فرم، بافت، رنگ، موقعیت و… باشد.
  • تکرار و ریتم :    تکرار همانند شباهت عمل می‌کند، اما نقش جذاب‌تر و چشمگیرتری دارند. در واقع هرچه عناصر بیشتر تکرار شوند، وحدت و رابطه قوی‌تری با هم درست می‌کنند. اما غالبا طراحان حرفه‌ای با تغیر در رنگ، سایز، اندازه و… در تکرار، ریتم و تنوع جذاب و گیراتری خلق می‌نمایند.
ریتم در ترکیب بندی | rhythm-composition

تنوع باعث تنوع و علاقه می‌شود و از یکنواخت‌شدن ترکیب جلوگیری می‌کند. ریتم جریان یا ضربانی است که در اثر تکرار عناصر بصری ایجاد می‌شود. می‌تواند چشم بیننده را از طریق ترکیب‌بندی هدایت کند و تعامل را حفظ کند.

کلیت

توانایی درک ما از هر چیز بصورت کلی، است. کلیت در طراحی توانایی طراح برای ایجاد ساختار کلی و یکپارچه در ترکیبات میباشد. سه جزء مهم کلیت شامل :

  • شکل / زمین ( حالت ) :     به تعامل و ارتباط بین یک شیء و محیط اطراف آن مربوط می‌شود. در واقع گرافیک می‌تواند با فضای سفید و جسم واقعی در یک تکه کاغذ یا صفحه کامپیوتر شکل بگیرد. که این همان فضای پر و خالی یا مثبت و منفی است.
  • بسته بودن :      بسته بودن در طراحی به توانایی ما برای پر کردن فضاهای خالی مربوط می‌شود. این به دلیل توانایی ما برای تکمیل مواردی است که در صورت داشتن اطلاعات پس زمینه، ذهن خود بخود همانند گشتاور آن را تکیمل می‌کنند. از لحاظ بصری موارد گمشده در تصویر را تصور و طرح را پردازش می‌کند. با اصل بسته بودن، ترکیب بندی‌ها هیچ مرز و خط اوتلاینی ندارد که حرف درست‌شده را تعریف کند اما مغز این خطوط را خود بخود ایجاد می‌کند.
  • تداوم :       عناصر هر طرح می‌توانند توهم این را که فراتر از فضایی که آنها را در بر می‌گیرد، ایجاد کند. همچنین به نظر می‌رسد که عناصر طراحی از صفحه خارج می‌شوند. تداوم باعث می‌شود تصویر پویا و بزرگ بنظر برسد. برای مثال فلش‌ها حس و حال انتقال را به چشم بیننده به بیرون صفحه خواهد داد و ادامه‌دار بودن ترکیب بندی را منعکس می‌کنند.

فضا

فضا قدرتمندترین عنصر طراحی است و صرفا به معنی خلاء و هیچی نیست. گرچه عقل سلیم و حس مشترک به ما می‌گویند که فضا خالی است. اما فضا پارچه‌ای فراگیر است که تمام عناصر طراحی را در خود جای می‌دهد. شما می‌توانید فضا را دستکاری کنید تا القای حس تمیزی، وضوح، تمرکز و توجه را در یک ترکیب بندی ایجاد کند.

استفاده استراتژی از فضا به معنای استفاده از فضای سفید به عنوان یک نیرو و حضور در یک ترکیب است. پس از فضا، برای افزایش کیفیت، وضوح و تمرکز بر عناصر یک ترکیب استفاده کنیم.  که این همان فضای پر و خالی یا مثبت و منفی است.

کنتراست در کنار هم قرار دادن عناصر مختلف مانند روشن و تاریک، بزرگ و کوچک یا رنگ و عدم وجود آن برای ایجاد علاقه بصری و تأکید بر تمایزات است.

کنتراست و تضاد در ترکیب بندی | contrast-composition

تسلط – غلبه

توانایی یک عنصر برای کنترل و تسلط بر سایر عناصر در یک ترکیب است. تسلط باعث می‌شود که چشم بیننده را با ایجاد یک نقطه کانونی جهت بدهد. بدون تسلط، عناصر بر سایر ترکیب و موضوع اصلی راکد خواهد بود.

 در واقع تأکید توجه بیننده را به یک منطقه یا عنصر خاص در ترکیب بندی معطوف می‌کند و نقاط کانونی ایجاد می‌کند که روایت یا پیام را هدایت می‌کند. نسبت و مقیاس به اندازه نسبی عناصر در ترکیب اشاره دارد. دستکاری صحیح این عناصر می تواند احساس هماهنگی یا اختلاف را برانگیزد.

سلسله مراتب

سلسله مراتب ارتباط نزدیکی با سلطه و غلبه دارد. سلطه به ساختار عناصر ( نمادها، اشکال و تصاویر ) و سلسله مراتب به ساختار اطلاعات اشاره دارد.

مثلا روزنامه‌ها که دارای تصاویر، باکس‌ها و تیترهای بزرگ هستند و هرکدام با سلسله مراتب و اهمیت پله‌ای به مخاطب ارائه داده می‌شوند. برای هدایت توجه بیننده او به مطالب پر اهمیت‌تر  باید با اعمال فونت، تایپو گرافی، سایز و اندازه، رنگ و… با سلسله مراتب به هر موضوع اهمیت داد.

شاید برایتان سوال باشد که تایپو گرافی چیست؟

تعادل

تعادل پیوند دهنده‌ی سایر اصل‌ها می‌باشد. در یک طرح متعادل همه‌ی عناصر با هماهنگی کامل چیده شده‌اند و هر کدام هدف دقیق خود را در ترکیب بندی انجام می‌دهند. اما این به این معنی نیست که عناصر کاملا متمرکز سازماندهی شده‌باشند، بلکه تعادل می‌تواند متقارن یا نا متقارن باشد.

بالانس و تعادل در ترکیب بندی | balance-composition
  • تعادل متقارن:      زمانی حاصل می‌شود که عناصر یک طرف ترکیب، عناصری را در طرف دیگر منعکس کنند و حس تعادل و رسمیت را ایجاد کنند. تعادل متقارن با خطوط ( ستون و ردیف ) فرضی کاملا سامان‌دهی و مرکزی متقارن است.
  • تعادل نامتقارن:      شامل توزیع نابرابر عناصر بصری اما حفظ تعادل از طریق کنتراست، رنگ، اندازه یا موقعیت است. در واقع تنشی برابر را در کل ترکیب توزیع می‌دهد.

اهمیت ترکیب بندی

ترکیب بندی به چند دلیل یکی از جنبه‌های حیاتی طراحی بصری است:

  • تأثیر بصری: ترکیببندی همانند یک قطعه خوش آهنگ بینندگان را مجذوب خود می‌کند و تأثیری ماندگار بر جای می‌گذارد. همچنین می‌تواند احساسات را برانگیزد، داستان بگوید، و پیام‌ها را به‌طور موثر منتقل کند.
  • راهنمایی: ترکیب بندی به عنوان یک نقشه راه بصری عمل می‌کند و چشم بیننده را در اثر هنری هدایت می‌کند. می‌تواند توجه را به نقاط کانونی هدایت کند و اطمینان حاصل کند که مخاطب پیام مورد نظر را درک می‌کند.
  • جذابیت زیبایی شناختی: اثری که با آهنگسازی هماهنگ باشد از نظر زیبایی شناسی دلپذیر است. تعادل، وحدت و تضاد عناصر یک تجربه بصری جذاب و جذاب ایجاد می‌کند.
  • داستان سرایی: ترکیب به عنوان ابزاری برای داستان سرایی تصویری عمل می‌کند. می‌تواند روایت‌ها، حالات و مضامین را منتقل کند و به بیننده اجازه دهد تا با اثر هنری در سطح عمیق تری ارتباط برقرار کند.
  • هویت برند: در طراحی گرافیک و بازاریابی، ترکیب بندی برای ایجاد و حفظ هویت برند بسیار مهم است. ترکیبات ثابت در تبلیغات و مواد برندسازی تصویر برند را تقویت می‌کند.
شاید برایتان سوال باشد که لوگو چیست و تاریخچه آن

ترکیب بندی یک عنصر اساسی در دنیای هنرهای تجسمی و طراحی است. این چارچوبی است که عناصر فردی را به یک تجربه بصری منسجم و جذاب تبدیل می‌کند. هنرمندان، طراحان و عکاسان ابزاردونی از اصول ترکیب بندی برای طراحی سایت و خلق آثاری  استفاده می‌کنند که با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کند. با درک و به کارگیری هنر ترکیب بندی، سازندگان می‌توانند هنر خود را ارتقا دهند و تأثیری ماندگار در دنیای ارتباطات بصری بگذارند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *